Dagligen förväntas man i en affärsverksamhet fatta beslut om processer, människor, projekt, produkt- och konceptutveckling, kapitalinvesteringar, kundavtal, kundservice, reklamationer och mycket mera. Besluten tenderar att i större utsträckning fattas längre ut i verksamheten och är i mindre grad enbart ett ansvar för företagsledningen. Förståelsen om hur dessa beslut påverkar företagets ekonomiska situation och förmåga att skapa värde blir viktigt för alla i verksamheten.
Förståelsen ur ett affärsekonomiskt perspektiv handlar om vad som krävs för en verksamhet att skapa värden och vad som skapar effektivitet och lönsamhet. Det innebär att förstå finansiella samband, flöden, kunskap i de finansiella rapporternas uppbyggnad och förståelse för siffrorna i dem samt inte minst få förståelse för hur strategier, beslut och aktiviteter påverkar dessa siffror. Vi kan likna detta med den ”Spelplan” vi med vårt affärserbjudande befinner oss på och där förväntas vi skapa resultat. Förutom ökad förståelse kommer utbildningen att öka din förmåga att affärsmässigt kommunicera med alla i din omgivning. Kursen kommer fortlöpande att lägga fokus på din verksamhet och dina utmaningar i er affär.