ATT UTVECKLA SJÄLVLEDARSKAP - EN KONKURRENSFÖRDEL FÖR ORGANISATIONER

Ämnen:

MindsetSelf-LeadershipSjälvledarskapBlanchardLedarskapTraining Partner

självledarskap

 

ATT UTVECKLA SJÄLVLEDARSKAP - EN KONKURRENSFÖRDEL FÖR ORGANISATIONER

 

Ledarskapet förändras och utvecklas i takt med organisationsstrukturer kontinuerligt utvecklas. Med plattare hierarkier skiftas ansvaret allt mer till individuella individer som ombeds bidra på ett nytt sätt och förväntas kunna leda sig själva. Att skapa förutsättningar för individer att utveckla sitt självledarskap är en vinst för organisationen samtidigt som individen själv får användning av de utvecklade kompetenserna vilket ger en ökad tillfredsställelse i arbetet. 

Självledarskapet inkluderar en rad olika kompetenser som att kunna ta kontroll, uttrycka sina åsikter, vara innovativ, förebygga problem, strategisk medvetenhet, proaktivt efterfråga feedback och ta egna karriärsinitiativ. Självledarskapet är en process där individen själv gör en beteende- och kognitiv bedömning för att uppnå en motivation och riktning där individen väljer nödvändiga beteenden för att öka prestationen och höja det övergripande resultatet. 

Att lyckas få individer att gå från att vara reaktiva till att bli proaktiva ger ett ökat självförtroende som ökar autonomin, prestationen och engagemang vilket har ett stort värde inte bara för organisationen utan även för individen själv. Blanchards studier visar att individer som har hög kompetens inom självledarskap känner sig mer positiva till sig själva och sitt jobb. De visar också egenskaper som högt engagemang, prestation på högre nivå samt större lojalitet för organisationen. De har även en högre nivå av självständighet och kompetens där sannolikheten att de stannar kvar i organisationen är större.

Individer med ett högre utvecklat självledarskap blir proaktiva självledare som söker vägar att få organisationen att blomstra. Studierna visar att när man skapar förutsättningar för individer att utveckla ett "mindset" att förstå sin egna utvecklingsnivå, accepterar och håller de sig själva ansvariga att ta till handling.

Den goda nyheten är att självledarskap är ett "mindset" med en uppsättning kompetenser som kan läras ut! Ofta förbises de individuella medarbetarna och fokus ligger på utbildning för chefer och ledare. Data visar att ledare och organisationer som skapar möjligheter och resurser för alla individer att lära sig självledarskapets kompetenser skapar kompetenta individer som känner ett starkare engagemang att prestera på en högre nivå.

Susan Fowler, författare inom självledarskap- och optimal motivation, menar att det krävs ett "mindset" och en viss uppsättning kompetenser: 

Mindset:

- Den första komponenten i ett självledarskap, är förmågan att ifrågasätta begränsande antagande. Ett begränsande antagande är en övertygelse baserat på tidigare erfarenheter som begränsar nya erfarenheter. För att utveckla ett självledarskap krävs att individen dagligen utmanar sina begränsande uppfattningar och övertygelser.
- Den andra komponenten i ett självledarksap är ett "mindset" att kunna aktivera och utnyttja både sin formella och informella makt och förmågor att kunna påverka och skapa resultat, öka prestationen och produktiviteten och därigenom öka sitt välbefinnande. Exemplevis behöver en individ inte en position som formell chef för att kunna påverka, utan kan använda sina kunskaper för att skapa förändring.
- Den tredje komponenten i detta "mindset" är förmågan att agera proaktivt. Självledare väntar inte med att bli tillsagda vad de ska göra, de tar ett ansvar för vad de behöver för att lyckas. De söker proaktivt dialoger och feedback i alla sina utvecklingsfaser för att få instruktion och support.

Tre viktiga kompetenser för självledarskap:

De tre kompetenser som Susan Fowler identifierar i ett självledarskap är förmågan att:
- Sätta mål,
- Förstå sina utvecklingsbehov
- och aktivt söka direktiv och support hos sin chef eller andra individer inom organisationen. 

Studien visar att organisationer som skapar en kultur av självledarskap och skapar förutsättningar för att alla individer får förutsättningar att lära sig utveckla dessa förmågor blir mer kundfokuserade, kostnadseffektiva, innovativa och flexibla. Detta beroende av att de förstått och bemästrat de viktiga nyckeln till framgång, att ledarskap är något som utövas i alla i en organisation och inte enbart är ett ansvar hos ledningen. 

Källa: ‘Developing Self Leaders—A Competitive Advantage for Organizations’ © 2017 The Ken Blanchard Companies. All rights reserved. Do not duplicate. MK0839 • 0042017

Klicka här för att läsa originalartikeln

Vill du veta mer ta kontakt med Yvonne Forsynth.

Yvonne Forsyth, ledarskapsutbildare på Training Partner Nordic AB, 072-711 00 65, yvonne.forsyth@trainingpartner.se

skriv en kommentar

Skriv en kommentar

Ämnen:

MindsetSelf-LeadershipSjälvledarskapBlanchardLedarskapTraining Partner