BRA LEDARSKAP LEDER TILL ENGAGERADE MEDARBETARE

ESCAPE_NY

 

EN VÄRLDSOMFATTANDE UNDERSÖKNING SOM GALLUP HAR GJORT VISADE ATT EN DEL MEDARBETARE ARBETADE ENGAGERAT OCH FLITIGT, MEDAN ANDRA VAR BROMSKLOSSAR OCH RESTERANDE SATT AV TIDEN.

  

Men, oavsett hur känslorna inför sitt arbete såg ut, vad tyckte de anställda var den enskilt viktigaste faktorn för att de skulle känna engagemang för sitt arbete och sina arbetsuppgifter? Här identifierade Gallup att den enskilt största faktorn för engagemang bland de anställda var bra ledarskap. Att chefer, med bland annat coachande metoder och förhållningssätt, skapade en arbetsplats som fick medarbetarna att känna engagemang inför företaget och sina arbetsuppgifter.

EN DEL VAR UTE EFTER ATT SKADA FÖRETAGET

När 230 000 anställda i 142 länder besvarade enkäten från Gallup, som presenterades i slutet av 2013 (vilket är den senaste världsomfattande sammanställda undersökningen), om hur de såg på sitt arbete visade det sig att bara 16% av de svarande i Sverige var engagerade i sitt arbete. Totalt sett i Europa svarade 14 % att de var engagerade, 66 % var likgiltiga och en femtedel var direkt negativt inställda till sitt arbete. 

I sin enkät ställde Gallup 12 frågor och ur svaren kunde de snart utläsa tre nivåer av engagemang:

■ Engagerade medarbetare - som samarbetar, entusiasmerar och försöker gå framåt.
■ Passiva medarbetare - som inte gör något väsen av sig men mest väntar på lunchrasten.
■ Negativa medarbetare - som producerar med sämre kvalitet och ibland till och med är ute efter att skada företaget.

Mest engagerade medarbetare i Europa fanns i Danmark. I mellanskiktet återfanns holländarna som var med på noterna - åtminstone fram tills lunch, sedan sjönk även deras engagemang. Minst engagerade kunde Gallupundersökningen konstatera att fransmännen och engelsmännen var för där konstaterades att nära en fjärdedel av medarbetarna snudd på saboterade verksamheten på arbetsplatsen.

BRISTEN PÅ ENGAGEMANG KOSTADE ÅRLIGEN MILJARDER

Att vara intresserad av sitt arbete och arbetsuppgifter är inte enbart en fråga om trivsel, eftersom företag med engagerade anställda både har högre närvarostatistik och presterar bättre resultat. Gallup räknade i samband med undersökningen ut att oengagerade medarbetare på företag i Storbritannien och Tyskland kostade företagen sammanlagt 83 respektive 151 miljarder kronor per år! 

Ekvationen är egentligen inte så svår. Ett bra ledarskap skapar ett högre engagemang hos medarbetarna. Det i sin tur leder till bättre resultat i form av nöjdare kunder, bättre dynamik i företaget och totalt sett en högre lönsamhet. 

skriv en kommentar

Skriv en kommentar