FÖR ETT GOTT LEDARSKAP FINNS INGA GENVÄGAR

Kenneth Holmgren  

DEN SOM TITTAR PÅ FORDONSBRANSCHEN UTIFRÅN TROR SIG MED STÖRSTA SÄKERHET SE EN BRANSCH MED EN DELVIS TUFF JARGONG OCH ETT KLIMAT SOM KAN UPPLEVAS SOM HÅRT.

Utifrån det sett, vad händer då med ett företag som bestämmer sig för att aktivt börja arbeta med framtagna kärnvärden som dessutom är mjuka sådana?

Vi träffar Kenneth Holmgren, marknads- och utvecklingschef för J BIL, i deras anläggning i Vällingby. På några år har J BIL gått från en anläggning och ett varumärke, till fyra anläggningar, fyra varumärken och en omsättning på cirka 800 miljoner kronor per år. Och som en röd tråd genom hela företaget går J BIL:s kärnvärden: Kärlek, Energi och Dynamik.

- Internt är kärnvärdena något som företaget har arbetat med sedan 2009. J BILs Vd John Marnell har tagit fram dessa och jobbat med dem på ett fantastiskt sätt. Sedan är det klart att ju större ett företag blir desto större blir utmaningen att implementera och hålla liv i detta arbete, säger Kenneth Holmgren, marknads- och utvecklingschef för J Bil.

J Bil ser sig själva som ett värderingsstyrt företag och det är något som märks bland annat genom att samtliga medarbetare är certifierade i företagets kärnvärden och har gått en heldagsutbildning med fokus på dessa och hur de ska omsättas i praktiken. Utöver det pratar de ofta om sina kärnvärden både på interna möten men även externt då kärnvärden finns med i företagets logga.

- Kort sagt kan man säga att Kärlek för oss betyder att vi är schyssta och ser och bekräftar varandra varje dag. Det är okej att göra fel, det kan alla göra men man får aldrig vara taskig emot varandra. Det finns absolut inget utrymme i det här företaget för en taskig jargong. Dynamik står för att vi ständigt ska ha en rörelse framåt för att utvecklas och bli bättre. Energi står för att vi jobbar effektivt med stort engagemang varje dag, vi gör allt vi kan för att göra våra kunder nöjda. Vi ger oss aldrig! säger Kenneth med ett leende.

INTE BARA KUMBAYA

Inom J BIL ses alla medarbetare som ledare där medarbetarna ges förtroendet att kunna ta ett personligt ledarskap, för sina arbetsuppgifter och för sin arbetsmiljö. Alla ska kunna fatta beslut på lokalnivå och fattade beslut ska rimma med företagets kärnvärden. Kenneth pratar mycket om att det är viktigt att behålla engagemanget hos medarbetarna, och samtidigt få kunden att fortsätta att känna sig hemma. Vidare pratar han om hur företaget vill skapa en arbetsplats som medarbetarna tycker det är kul att gå till och hur man skapar en miljö som medarbetarna trivs.

- Men allt är inte bara ”Kumbaya” utan det handlar också om att säga till och att våga göra det. Om någon inte följer våra kärnvärden är det viktigt att så snabbt som möjligt var tydlig med vad det är som inte är OK. Om man som medarbetare inte ställer upp på våra kärnvärden så känns det mer rättvist mot båda parter om medarbetaren söker sig vidare. 

På J BIL arbetar man också mycket med att coacha sina medarbetare och man försöker alltid att ge positiv feedback. Något som kanske inte alltid är självklart att ge sina medarbetare men Kenneth konstaterar att det är lätt att ge positiv feedback, det är bara att bestämma sig för att man ska göra det. Men han poängterar att det också är viktigt att påtala om saker inte fungerar och att ge feedback även på det, på ett sätt som ger medarbetaren möjlighet att utvecklas.

VÅGA ANTA UTMANINGEN

En av företagets utmaningar har varit att ha gått ifrån att vara en lite spelare till att blir större med en verksamhet som kräver en helt annan modell än när de var mindre. Och det har krävt ett målmedvetet arbete med att ta vara på stordriftsfördelarna och samtidigt bibehålla det gemytliga som fanns när de var ett mindre företag. 

Men precis som med allt förändringsarbete så krävs det en hel del från såväl chefer som medarbetare. Att till exempel ta fram kärnvärden och sedan efterleva dem kräver såväl transparens som tålamod. På sikt konstaterar Kenneth att det har lett till att J BIL har blivit ett bättre företag med mer nöjda medarbetare och det i sin tur speglar av sig till kunderna och leder till fler affärer. 

- Det viktigaste är att se till att arbeta igenom sina kärnvärden innan och vara säkra på att det ni tar fram också är något som ni verkligen vill stå för. Det är också viktigt att ha tålamod med implementeringen och det gäller att nöta, nöta, nöta! Var lyhörd och se till ALLA chefer på företaget efterlever det ni har beslutat om. För viktigast av allt är, att allting börjar och slutar med ett gott ledarskap, det finns inga genvägar!

skriv en kommentar

Skriv en kommentar