HÄLFTEN AV DINA KUNDER KAN TÄNKA SIG ATT KÖPA EN BIL FRÅN APPLE ELLER GOOGLE

Ämnen:

undersökningcars online 2015Framtiden

Bilbranschen i kraftig förändring


NYA RAPPORTEN SOM SKVALLRAR OM FRAMTIDEN

Mycket spännande läsning i årets rapport från Capgemini "Cars Online - The Selfie Experience: The Evolving behaviour of the connected customer”. Här kan du bland annat läsa om att dina kunder förväntar sig en ständig kommunikation på många olika plattformar och kanaler. Både fysiska och digitala kontaktytor. 

Nedan har vi sammanfattat de viktigaste insikterna från rapporten "Cars Online 2015"

NYA AKTÖRER - ETT VERKLIGT HOT! 

Hälften av kunderna är intresserade av att köpa en bil från ett teknikföretag som Apple eller Google. Detta gäller även kunder som är nöjda med sitt nuvarande varumärke och återförsäljare. Det gäller i synnerhet unga kunder (65%) ochi tillväxtmarknader (Kina: 74%; Indien: 81%).


FÖRVÄNTAR SIG MER FRÅN TILLVERKARE OCH ÅTERFÖRSÄLJARE

När kunder pratar med en återförsäljare om att köpa en bil värdesätter de tekniskt kunnande snarare än en ren försäljning. Kunderna förväntar sig också mer och bättre kommunikationer under perioden mellan inköp och leverans - de flesta skulle vilja bli kontaktade minst en gång i veckan. 58% av kunderna vill också kunna ändra sin specifikation (t.ex. för att lägga till tillbehör) efter att ha lagt sin order. Kunderna förstår inte varför det inte är möjligt att göra dessa justeringar.


MER OCH BÄTTRE KONTAKT UNDER BILÄGANDET

Kunderna vill ha mer förklaringar om (till exempel) teknik och hur man använder det, tillsammans med erbjudanden som är relevanta för dem. De är öppna för att dela sin data, men vill veta hur den används: 99% av kunderna som känner sig mycket informerade om användningen av deras uppgifter säger att de är nöjda. Men förvånansvärt många människor - så många som 37% på mogna marknader - säger att de har inte blivit kontaktad alls av deras återförsäljare eller tillverkare under det senaste året.


NÖJDA KUNDER RÄCKER INTE

För att få kunder att bli lojala till sina återförsäljare räcker det inte längre med att ha nöjda kunder. Kunderna måste vara mycket tillfredsställda och ha starka känslor gentemot tillverkare och återförsäljare. Av de kunder som är mycket nöjda skulle 87% köpa samma märke igen, och 85% skulle köpa från samma återförsäljare. De kunder som endast är måttligt nöjda är inte särskilt lojala. Det är heller ingen nyhet att kunder idag måste bli glada och överraskade, snarare än nöjda. Fordonsbranschen måste hitta nya sätt att uppnå detta, än att snarare förlita sig på metoder som fungerade bra under tidigare decennier. 


STORT INTRESSE FÖR UPPKOPPLADE FORDON

Runt 47% av bilägarna säger att de redan idag använder olika anslutningsmöjligheter i sin bil, eller att de skulle vilja göra det med sin nästa bil. Ägare av volymvarumärken är lika entusiastiska över tekniken, även om det för närvarande mer förknippas med premiummärken. Kunderna är också ofta villiga att dela information och data för att tillhandahålla anslutningstjänster. Omkring 80% av intresserade kunder säger att de gärna skulle dela data under rätt förhållanden. 



KUNDER ÄR VILLIGA ATT BETALA FÖR SJÄLVKÖRANDE BILAR

Runt 79% av de kunder som tillfrågats inom alla marknader har visat intresse för självkörande bilar. 80% av dessa skulle betala ett högre pris medan 65% skulle acceptera en rimlig prisökning. Intresset är betydligt högre i tillväxtmarknader (95%) än på de mogna marknaderna (68%), och för yngre kunder (89%) än för äldre (63%). Kunderna tycker att de positiva fördelarna uppväger de negativa. De räknar med att ha tillgång till självkörande bilar inom en snar framtid. På tillväxtmarknader förväntar sig 73% av kunderna att självkörande bilar blir tillgängligt under de kommande fem åren (43% på mogna marknader).



BILPOOLER KOMPLETTERAR BILÄGANDET

Över 70% av de som är intresserade av att använda bilpooler vill också äga en bil. Varumärkets inflytande på bilpooler är stort. Kunderna anser också att bilpooler är ett bra sätt att bekanta sig med olika märken och fordon. Intresset för bilpooler är särskilt högt i storstäderna. I städer med mogna marknader med över 500.000 invånare är 22% av de tillfrågade villiga att använda bilpool, jämfört med 13% på landsbygden.





skriv en kommentar

Skriv en kommentar

Ämnen:

undersökningcars online 2015Framtiden